nieuws

Wmo-cliënten zijn tevreden

haalbaarheidsonderzoek wmo

Op 28 februari bood Maarten van Oijen, staatssecretaris van VWS, de Tweede Kamer een rapport aan met de laatste cijfers over de tevredenheid van Wmo-cliënten. De resultaten zijn positief.

Gemeenten zijn op grond van de Wmo verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (ceo) uit te voeren. De resultaten geven inzicht in de door cliënten ervaren toegankelijkheid, kwaliteit en het effect van de geboden ondersteuning.

Nieuwe onderzoeksopzet
Voorheen werden (alleen) de kwantitatieve resultaten van de set standaardvragen gerapporteerd en gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. In januari 2021 is daarom gestart met het ceo Wmo ‘nieuwe stijl’. I&O Research heeft de resultaten van 64% van de gemeenten (in totaal 218 gemeenten) meegenomen in de landelijke rapportage.

Positieve resultaten
Het ceo Wmo over 2022 laat positieve resultaten zien. De meeste Wmo-cliënten zijn volgens de onderzoeken van gemeenten over het algemeen tevreden over de ondersteuning die zij ontvangen: vanaf het contact met de gemeente tot de effecten die zij ervaren van de ondersteuning. Gekeken naar de ontwikkeling die gemeenten schetsen over de afgelopen jaren is de tevredenheid onder cliënten stabiel gebleven of licht toegenomen. Enkele gemeenten constateren een lichte daling. Uit eerdere cijfers op WaarStaatJeGemeente.nl (2020) blijkt dat ongeveer 75 tot 85 procent van de Wmo-cliënten tevreden is en ongeveer 5 tot 10 procent ontevreden is.

Meer bekendheid nodig
Bij de toegang zien gemeenten de meeste aanleiding voor verbetering. Het algemene beeld dat uit de onderzoeken van gemeenten komt, is dat het percentage cliënten dat bekend is met onafhankelijke cliëntondersteuning laag is. Positief is dat steeds meer gemeenten de bekendheid zien toenemen, toch blijft dit een aandachtspunt.

Sneller hulp bieden
Een ander verbeterpunt is de snelheid waarmee de hulp en ondersteuning wordt geboden. Vanwege personeelstekorten moesten cliënten soms langer wachten tot zij een (keukentafel)gesprek hadden.

Een beter leven
De meeste cliënten zijn te spreken over de kwaliteit van hun Wmo-voorziening. 41 procent van de gemeenten noemt geen verbeterpunten. Gemeenten die wel verbeterpunten constateerden, noemen met name de aansluiting tussen de hulpvraag en de geboden hulp en specifieke verbeterpunten voor bepaalde Wmo-voorzieningen.

Een groot deel van de cliënten ervaart volgens gemeenten positieve effecten van de ondersteuning door gemeenten: zij hebben een betere kwaliteit van leven, kunnen zich beter redden en kunnen beter de dingen doen die men wil doen.

Hier vind je de hele brief.

gerelateerde artikelen

oproep kopkrakers
08 mei

Help mee nieuwe Koprakers te ontwikkelen!

Iemand motiveren om te solliciteren ónder zijn ontwikkelingsniveau, hoe zou jij dat doen? Dat is een typische ‘Kopkraker’. Kopkrakers is …

lansco
08 mei

Voor jezelf beginnen vanuit de bijstand: bij een sociale coöperatie

Mensen aan het werk helpen is de kern van wat je doet. Maar wat als iemand echt niet voor een …

oproep begeleidingscommissie
07 mei

Gezocht: leden begeleidingscommissie uitfasering ‘UWV-portaal voor Gemeenten’

Het ‘UWV-portaal voor Gemeenten’ wordt uitgefaseerd: de software past niet meer bij de dienstverlening van morgen. UWV en VNG hebben …